تعرفه

تعرفه صدا و سیما

مقررات کلی سازمان صدا و سیما سال ۱۳۹۴

مقدمه:

مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش آگهی تبلیغات بازرگانی سال ۱۳۹۴ در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ و سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی بر اساس برآورد ظرفیت‌ های پیش‌بینی‌شده باهدف حمایت حداکثری از کار و سرمایه ایرانی برگرفته از رویکرد زیر تهیه و تدوین شده است.
ـ تأمین رشد و پویا و بهبود شاخص‌های اقتصاد مقاومتی
ـ حمایت از کارآفرینان و به حداکثر رساندن مشارکت واحدهای تولیدی و خدماتی کشور
ـ حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان محصولات و خدمات ایرانی
ـ حمایت از مخترعین و فعالان دانش بنیان
ـ ایجاد رقابت سالم در حوزه‌های تولیدی کشور
ـ توجه جدی به اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی
ـ کمک به ارتقاء سطح فرهنگی و آموزشی تبلیغات بازرگانی ازجمله بخش‌های احترام به والدین ـ سطح سلامت ـ محیط ‌زیست و…
ـ کمک به ارتقاء سطح استانداردهای کالا و خدمات ایرانی در مقایسه با سایر تولیدات مشابه
ـ اهتمام جدی به برند ایرانی و حمایت لازم در این بخش به‌منظور حضور مستمر برندهای ایرانی که دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد.

ماده ۱ : صاحب آگهی:
صاحبان کالا عبارتند از اشخاص حقیقی یا حقوقی (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) که به‌منظور معرفی محصول یا خدمات خود اقدام به پخش آگهی از شبکه‌های رادیو و تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران می‌نمایند.

هلدینگ گروه اقتصادی برای گروه چهار:
ـ هلدینگها به آن دسته از اشخاص حقوقی صاحبان کالا و خدماتی اطلاق می‌گردد که سهام داران مجموعه گروه‌ها مطابق قانونی تجارت بیش از ۵۰ درصد سهام و سرمایه (که در ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است) متعلق به گروه اصلی (مرکزی) باشد به این دسته از صاحبان کالا جدول بودجه ماهانه به‌کل گروه تعلق می‌گیرد لیکن ازآنجاکه بقیه ظرفیت‌های تولیدی هر گروه مانند بخشهای صنایع‌دستی و فرش دستباف، کشاورزی، صنعت و خدمات بر اساس جدول هدفمندی و سایر بندها تعیین می‌گردد مبنای تسهیم جدول بر مبنای سقف بودجه هرگروه خواهد بود.
ـ آن دسته از صاحبان کالا و خدماتی که هلدینگ نیستند ولی تنوع محصول یا خدمات باشند بر اساس میزان بودجه ارائه‌شده برای هریک از گروه محصولات از بقیه ظرفیت‌های تولیدی و همانند هدفمندی و سایر بندها تعلق می‌گیرد.
تبصره ۱: درصورتی‌که گروه مذکور در سالهای بعد از مجموعه هلدینگ خارج شوند مبنای محاسبه بودجه ماهانه میزان اعتبار اولیه گروه در سال ۱۳۹۴ بوده و ملاک افزایش بودجه سقف گروه هلدینگ می‌باشد.
۱ ـ ۱: گروه صاحبان آگهی:
گروه اول: گروه اپراتورهای تلفن همراه
گروه دوم: بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه
گروه سوم: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و عام عمومی غیردولتی
گروه چهارم: به‌استثنای گروه یک تا سه
تبصره ۲: خودروها در گروه چهار محاسبه می‌شوند
۲ ـ ۱: تعریف قرارداد و شرایط آن:
قرارداد پخش آگهی تعهدی است کتبی که طبق تعرفه‌های مصوب به‌صورت دوطرفه که شامل اداره کل بازرگانی و صاحب آگهی و یا به‌صورت سه طرفه شامل اداره کل بازرگانی، صاحب آگهی و شرکت تبلیغاتی تنظیم و پس از اخذ مدارک، معتبر و نافذ خواهد بود.
الف ـ صاحبان آگهی زمانی مجاز به انعقاد قرارداد می‌باشند که ضوابط و مقررات پخش آگهی بازرگانی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی را پذیرفته باشند.
ب ـ تمام قراردادها طبق نمونه‌های از قبل تهیه‌شده، منعقد و مبادله می‌شود.
ج ـ هر قرارداد بنام یک صاحب آگهی که نام تجاری و نمایندگی رسمی یا مالکیت آن را طبق مدارک رسمی ارائه نماید، منعقد خواهد شد و از پذیرش قراردادهایی که چند صاحب آگهی ائتلاف کرده باشند خودداری می‌شود.
د ـ درصورتی‌که صاحبان کالا و خدمات از انجام تعهدات خود در زمانهای مقرر خودداری نمایند اداره کل بازرگانی مختار است نسبت به عدم پخش آگهی‌های تبلیغاتی صاحب آگهی اقدام نماید و نسبت به وصول مطالبات خود با اجرا تعدیلات لازم از طریق مبادی ذیربط اقدامات لازم را مبذول نماید.
ه ـ درخواست و امضاء قرارداد می‌بایست از طرف مقام تشخیص سازمان، وزارتخانه یا معاون اداری و مالی یا مدیرکل یا مدیر روابط عمومی باشد در سایر موارد ارائه تصویری از اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی که در آن صاحبان امضای مجاز را معرفی نموده باشد الزامی است.
و ـ در قراردادهای دوطرفه صاحب آگهی می‌تواند شرکت همکار یا شرکت‌های همکار خود را متعاقباً قبل از پخش معرفی نماید.
تبصره ۳: تغییر شرکت همکار در قراردادهای سه طرف با ارائه تسویه‌حساب از شرکت همکار قبلی، حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ اعلام به اداره کل بازرگانی انجام خواهد شد. پخش با شرکت همکار جدید بلافاصله صورت می‌پذیرد در صورت اعتراض شرکت همکار قبلی اداره کل بازرگانی جهت تعیین تکلیف کارمزد باقی‌مانده و اقدامات اجرایی به‌عنوان حکم داور مرضی الطرفین به مسئله رسیدگی خواهد کرد و نظر اداره کل بازرگانی قطعی و لازم الجرا است.
تبصره ۴ ـ در صورت اجرا تبصره ۳ تمامی تعهدات سازمان نسبت به صاحبان آگهی کماکان به قوت خود باقی می‌باشد.
ماده ۲ : شرکت همکار:
الف ـ شرکت همکار، به شرکت‌ها و کانونهای تبلیغاتی اطلاق می‌شود که دارای مجوز رسمی تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و ضمن قبول ضوابط و مقررات اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی اقدام به عقد قرارداد همکاری نمایند.
ب ـ هر شرکت همکار که برای صاحب آگهی درخواست عقد قرارداد می‌نماید، می‌بایست از صاحب آگهی معرفی‌نامه سال ۱۳۹۴ ارائه نماید. (در صورت عدم قید مدت اعتبار از سوی صاحب آگهی، معرفی‌نامه یک ماه معتبر خواهد بود)
ج ـ هیچ‌گونه وکالت برای نقل‌وانتقال و واگذاری امتیاز کانون موردقبول نمی‌باشد. در صورت لزوم بایستی مجوز از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.
د ـ شرکت‌های تبلیغاتی که سال گذشته عقد قرارداد همکاری داشته‌اند اما آگهی از صداوسیما پخش ننموده‌اند در سال جدیدی پس از معرفی صاحب آگهی همزمان با قرارداد پخش می‌توانند قرارداد همکاری نیز منعقد نمایند.

سایت صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران

http://bazargani.irib.ir/main-page

شما میتوانید برای دیدن کامل این تعرفعه ها فایل پی دی اف را دانلود کنید.

ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی (۱)

تعرفه صدا و سیما